Måste reklamen vara sann?
Nej, faktum är att reklam inte alls måste berätta sanningen om en produkt. Däremot så får man inte heller ljuga för då kommer det snabbt att avslöjas och det du vill sälja får så dåligt rykte att det inte längre finns en framtid för den produkten. Så man måste hålla sig längs en smal linje där man lyfter sin produkt eller tjänst samtidigt som man inte hittar på saker.
Sen finns det saker där man tjänar på att tala om sanningen till 100%. Som med Fair Investments till exempel. Handel med etik och hållbarhet är ett så starkt säljargument att det inte finns någon anledning att fabricera fakta eller fabulera vilt.
Exempel på reklam där vi vet de inte talar sanning
Det finns gott om reklam där vi konsumenter vet om att resultatet inte alls blir som i reklamen. Ett exempel är tandkräm. Där man ser bruna tänder bli vita efter en borstning. Vi vet ju att det inte funkar så, men ändå ser vi den reklamen. Sanningen är att tänderna säkerligen blir vitare, men kanske efter flera månaders användning. Samma sak är det med rengöringsmedel och rakhyvlar, där man ser hur det blir rent efter ett enda drag. Alla som städat eller rakat sig vet att det krävs lite mer än så.
Man tar det som är sant, och förstärker det en aning och det gäller främst saker som är förbrukningsvaror. Som reklamfolk vet vi dock att det aldrig skulle gå hem när det handlar om sparande - där är det alltid sanningen som gäller.
Andra inlägg
- Auktoriserad översättning – en garanti för kvalitet
- 15 intressanta fakta om reklam som du kanske aldrig har hört talas om
- Vad är ett smart hem?
- Att skapa en användarvänlig hemsida
- Fixa fina naglar
- Inte fel med en kontinentalsäng
- Förvara dina däck på rätt sätt
- Barn leker för att lära
- Varför blev elen så dyr?